Design pomůcky pro návrh obsahu a plánu výuky technicky zaměřených předmětů.
Do vzdělávací kurzu se přihlásí studenti s různou úrovní znalostí a jejich potřeby pro doplnění mezer ve vzdělání i očekávání od obsahu předmětu se mohou značně lišit. Cílem je navrhnout řešení, které by umožnilo interakci studenta a lektora pro definování potřeb a konkrétního harmonogramu probíraných témat v návaznosti na další související odborné předměty.
Problém byl řešen v kontextu výuky počítačové podpory navrhování (CAD) na architektonicko-stavebních oborech vysokých škol, konkrétně Fakulty stavební VUT v Brně (VUT FAST).
Výzkumná data byla získána na základě hloubkových rozhovorů s vybranými studenty a dalším zdrojem bylo dotazníkové šetření, hodnocení výuky a zpětná vazba cílená na studenty VUT FAST, kteří výuku CAD absolvovali.
Znění designové výzvy
Jak bychom mohli navrhnout obsah/harmonogram odborného předmětu (CAD) pro studenty prezenčního studia na Fakultě stavební v Brně, aby se reflektoval potřeby a znalosti studentů?
Na základě interního brainstormingu byla zvolen fyzický artefakt v podobě vzdělávacích kartiček, který umožní společnou interakci mezi lektorem a studenty. Téma brainstormingu: Jak uchopit tvorbu obsahu vzdělávacích kurzů participativně (lektoři + studenti)?
Pro souhrn personálních a situačních aspektů odborného předmětu byl použit Lean Experience Canvas.
Tvorba prototypu kartičky se vycházela z dat získaných ze studijních materiálů pro výuku CAD na VUT FAST. Prototyp byl navržen jako wireframe, který vycházel ze skici, která byla následně zpracována v aplikaci Figma, kde byla doplněna o obsah (názvy výukových témat + podtémata).
Aby nedošlo ke zkreslení při validaci, byl prototyp oproti skice a původnímu návrhu zjednodušen za účelem možného ověření, jaké prvky by prototyp mohl obsahovat, aby přinesl potřebnou užitnou hodnotu.
Pro ověřování a doladění prototypu i obsahu byla použita metoda Co-Creation do které se zapojili lektoři odborných předmětů, kteří na znalosti z kurzu CAD ve výuce navazují nebo CAD sami vyučují.
Výzkumné otázky pro validační proces:
Cíl testování: Zjistit, jak kartičky uživatelé používají a vyzkoušet pomocí kartiček definovat obsah dvou úrovní výuky (začátečníci × pokročilí) pro předmět CAD.
Dílčí otázky
Pro validaci byla zvolena metoda uživatelského testování , kterého se účastnily 4 osoby (učitelé) z různých ústavů:
Diskuse byla zaznamenána na zvukové zařízení pro následný přepis komentářů.
Na základě validace prototypu s uživateli bylo sebíráno řada námětů v následujících oblastech:
Vybrané postřehy
Workshop seznamující se základními principy designového myšlení (Design Thinking) a ochutnávkou vybraných designových metod.
Cílem mikro workshopu bylo seznámit studenty Fakulty stavební VUT v Brně s principy designového myšlení a na příkladech jim kázat, jak lze vybrané metody uplatnit pro jejich oblast architektury, urbanismu, stavitelství, či jejich vlastní podnikání, nebo navrhování služeb a produktů.
Tip: Rádi byste se dozvěděli více o principu designového myšlení v kontextu architektury a stavitelství?
Pak si přečtěte poznámku Design Thinking v architektuře a stavitelství.
Pro realizaci workshopu byla dostupná časová dotace cca 2 hodin a počet v účastníků workshopu se pohyboval kolem 20–25 osob. Celkem byly realizovány 3 workshopy s třemi různými skupinami studentů v prosinci 2022 na půdě Fakulty stavební VUT v Brně.
Pro ukázku designový proces byl použit frameworku dvojitého diamantu. Vzhledem k časové dotaci nebylo možné projít všemi fázemi designového procesu do potřebné hloubky. Za dostačující však byl považován stav, kdy si účastníci workshopu uvědomí 1–2 malé věci, aplikují metodu v praxi či v osobním životě, nebo např. to, že si uvědomí, jak je důležité se ptát lidí, pro které budou navrhovat stavby, na jejich skutečnou potřebu.
Z důvodu časové dotace byla jako cílová skupina zvolena samotná skupina studentů, kteří měli za úkol společně formulovat strasti studentské života, obavy či situace, které je trápí a jež by rádi řešili na designovém workshopu. Pro fázi poznávání jim byla prezentována metoda 5 proč. Tato fáze proběhla před samotným workshopem a bylo na ni alokováno cca 30 minut.
Na společný brainstoming z předchozí fáze navázala tematická analýza a klastrování, které mělo za cíl definovat designovou výzvu a vymezit tak záměr a hranice.
Řešené výzvy, které vznikly na základě identifikace potřeb účastníků workshopu:
Workshop 1
Workshop 2:
Workshop 3:
Pro navrhování měli studenti užít brainstorming v cca 2 iteracích po jehož dokončení měli udělat v rámci týmu společné rozhodnutí, jaké řešení se jim zdá nejlepší, které rozpracovali dále a odprezentovali. Následoval prostor na přípravu prezentace vybraného řešení formou elevator pitche.
Praktické minimum pro odstupové vzdálenosti staveb obsahující schemata, komentář z pohledu práva a vybrané judikáty.
Pro umístění stavby na pozemku je nutné dodržet řadu podmínek, které stanoví příslušné předpisy (zákony, vyhlášky a související normy). Patří mezi ně i požadavky na odstupové vzdálenosti (tzn. vzdálenosti od okraje pozemku a okolních staveb).
Informace spojené s tímto tématem v kontextu zákona č. 183/2006 Sb., vyhlášky č. 268/2009 Sb. a vyhlášky č. 501/2006 Sb. najdete včetně právních souvislostí i judikátů najdete v praktickém minimu pro odstupové vzdálenosti staveb.
Praktické minimum bylo vytvořeno ve spolupráci s JUDr. Sandrou Juránkovou a velký dík za odbornou konzultaci a doplnění patří Odboru stavebního řádu a životního prostředí, Kanceláře veřejného ochránce práv.
E-book Odstupové vzdálenosti staveb – Praktické minimum můžete získat po vyplnění formuláře a zadání e-mailu.
Schemata vychází z pomůcky Vzájemné odstupy staveb, kterou lze stáhnout na webu Stavební příručka
V roce 2023 nabyde účinnosti nový Stavební zákon, který nahradí dosavadní právní úpravu (tzn. stavební zákon z r. 2006), přesto se člověk může dostat do situace, kdy potřebuje řešit požadavky na odstupové vzdálenost v kontextu následujících předpisů:
Gesta pro efektivní ovládání CAD a BIM aplikací, které usnadní kreslení a modelování stavební dokumentace. Najdete zde nastavení gest pro AutoCAD, ArchiCAD a Revit.
Gesta pomáhají efektivně ovládat aplikaci a jsou plnohodnotnou náhradou za klávesové zkratky. Pokud používáte gesta, můžete volnou rukou zadávat hodnoty vzdáleností, nebo spokojeně pít čaj. Co více, je možné nastavit stejné gesto pro několik nástrojů (příkazů) v závislosti na používané aplikaci, např. AutoCAD, ArchiCAD, Revit, …
Upozornění: Gesta jsou velmi návyková! Více informací o gestech naleznete v poznámce Zkratky nebo gesta?
Jak začít používat gesta?
Tip: Aplikaci pro gesta můžete mít na svém USB disku, který může přijít vhod, kdykoliv jste mimo svůj počítač.
ERROR: Cannot find any downloads for page: /
Tip: Pokud používáte StrokePlus.net na více počítačích lze si nastavení synchronizovat pomocí online účtu na StrokePlus.net.
Není nutné provádět žádné dodatečné nastavení pro aplikaci AutoCAD.
Gesta jsou definována tak, že odesílají anglické příkazy s předponou _ (př. _line), tzn., že je lze používat ve většině případů v anglických i lokalizovaných verzích AutoCADu.
Pro úplnou funkčnost všech gest je nutné v ArchiCADu importovat nastavení klávesových zkratek, které jsou v listu gest zvýrazněny pomocí modré barvy.
Poznámka: Zkratky byly nastaveny a vytvořeny pro klávesnice s rozložením znaků QWERTZ Windows pro české uživatele využívající znaky jako Ě, Š, Č jiné, které jsou na klávesnici rozloženy dle ilustrace.
Pro úplnou funkčnost všech gest je nutné v Revitu importovat předefinované klávesové zkratky ze souboru _KeyboardShortcuts_RevitGestures.xml na kartě Pohled – Uživatelské rozhraní – Klávesové zkratky.
Při dotazu, zda chcete nové klávesové zkratky připojit nebo přepsat, zvolte přepsání.
Upozornění: Pokud jste si definovali vlastní klávesové zkratky, volbou přepisu o ně přijdete. V případě vlastních uprav doporučujeme před tímto krokem klávesové zkratky vyexportovat a zálohovat.
Poznámka: Na internetu lze nalézt i starší verze nastavení pro gesta, které byly vytvořeny pro osobní potřebu, následně poskytnuty v rámci výuky na VUT FAST pro StrokeIt, StrokePlus nebo StrokePlus.net. Sada nastavení byla pak v rámci spolupráce s cadconsulting vydána i pod hlavičkou CC. Aktuální verzi naleznete nyní na této stránce.
]]>Příručka pro stavební projektanty, architekty, studenty nebo učitele stavebních oborů obsahuje tematicky rozdělené informace, doporučení a aktuální technické požadavky pro návrh a projektování pozemních staveb.
Aktuálně je vydána digitální verze, která obsahuje aktualizaci vybraných témat a současně jsou přidána témata nová. Více informací najdete na webu Stavební příručky nebo přímo na wiki.stavebniprirucka.cz.
Pohled za oponu designového procesu a pár postřehů k redesignu Stavební příručky je popsán v poznámce Stavební příručka digitálně.
Stavební příručka byla vydána nakladatelstvím Grada ve dvou vydáních (verze 1.0 a 2.0) v letech 2013 a 2014 jako pomůcka pro projektanty a architekty. Kniha se stala v roce vydání bestsellerem nakladatelství v oblasti Stavebnictví a architektura a prodalo se jí více než dvanáct tisíc kusů.
Kolektiv autorů, který se podílel na knižní verzi publikace: Josef Remeš, Ivana Utíkalová, Petr Kacálek, Lubor Kalousek, Tomáš Petříček, Tomáš Apeltauer, Jan Plachý, Radim Smolka, Lukáš Žižka.
Praktické informace a návody pro CAD ve stavební praxi, které využijete při tvorbě projektové dokumentace ve stavebnictví.
Projekt CAD ve stavební praxi si klade za cíl srozumitelnou formou a na praktických příkladech demonstrovat správné postupy pro tvorbu projektové dokumentace s využitím CAD (Computer Aided Design) nástrojů.
Projekt navazuje na Stavební výkresy a část pro začátečníky čerpá z původních textů Lukáše Dudka, které byly publikovány na webu CADtutorial. Informace, tipy a postupy, které jsou součástí vychází z projekční praxe a budeme rádi za zpětnou vazbu, pokud máte s nějakým tématem jinou zkušenost či byste jej rádi doplnili.
Studijní opora pro kreslení výkresů architektonicko-stavebního řešení (AutoCAD, ArchiCAD, Revit).
Stavební výkresy vznikly jako studijní opora pro kreslení výkresů stavební části, zejména výkresů architektonicko-stavebního řešení. Studijní opora obsahuje grafické značky a vzorové soubory, které jsou potřebné pro zpracování studentských prací odevzdaných žáky v průběhu jejich studia.
CAD standardy byly vytvořeny jako studijní opora pro kreslení výkresů stavební části, tzn. výkresů architektonicko-stavebního řešení, situací a požárních výkresů. Rádi bychom upozornili, že se jedná o doporučené a nezávazné nastavení, které ma za cíl pomoci dodržovat standardy a zpřehlednit práci studentům a začínajícím uživatelům některého z CAD, BIM programů.
Studijní opora pro kreslení výkresů stavební části. Opora obsahuje grafické značky a šablony, které jsou potřebné pro zpracování studentských prací v programech podporujících počítačové projektování staveb (CAD, BIM).